Melancong ke Maldives

Melancong ke Maldives. Ini topik hari ini yang dirembat khas daripada seorang penulis yang tak dikenali. Dia nak share sangat, mari Spongebob tolong sharekan kisahnya melancong ke Maldives 4 hari 3 malam.

Sebut je maldives org akan ckap tempat mahal mewah .. cantik dan romantik
yes !! mmang mahal gila cadbury tp sgt cantik .dian ceritakan sikit perjalanan n cost pi sana..

Flight

aku naik m.a.s . knp mas ? sbb airasia tkde lah. kalau ada mmang aku naik yg murah saja. airasia dah tkde buat penerbangan ke maldives. tiket mas rm996 sehala / seorang. jd pergi n balik dlm rm1992 seorang + husbnd + uwais rm100 = rm4000 untuk tiket. kalau korang nak lbeh murah . naik airasia ke sri langka. dri sri langka ke maldives . blh gk. murah 200-300 tp kena tggu untuk transit sgt lama. dlm 5-6jam . jd for me. tak pyh galak .. naik mas trus senang .4jam30mnt smpai ..
kalau ikut dari servey . flight mas ke maldives selalo nya mlm . kte akan smpai maldives dlm kol9-10mlm waktu maldives ( kol12 wktu malaysia )

Hotel dan speedboat

masa nak book hotel . pilih dan buat servey betoi2 . cari yang cas speedboat nya murah. murah maksudnya bukan rm50 . takde semurah itu . 80usd -150usd depend on hotel . USD yeaa bukan RM . speedboat ( kenderaan wajib untuk pergi hotel dari airport ) mcm aku pergi bru ni. mmang dah dekat sgt .dlm15mnt saja, takdan nak terlelap pon dlm boat . dah smpai . pergi dan balik USD120 person x dua (uwais free bwh dua tahun ) = lbeh kurg rm960 untuk speed boat sahaja . tidak trmasuk bilik lg .

Hotel

korang boleh pilih nak tido di pvt pulau atau tido di pekan maldives kalau tido di pekan male mmang murah hrga hotel nya sekitar rm200-300 . dan kos nak ke pekan maldives USD2 . jd lbeh kurg rm8 seorang sehala. tp kekurangan nya tak privasi . keadaan dia mcm korang pi pulau langkawi. ada pembangunan. ada kedai . nak mandi kena jalan pi pantai cenang. lbeh kurg mcm tu la
tp kalau korang plih untuk pvt pulau. hotel sekitar rm500-ribuan . 4000-5000 pon ada.
hotel di pvt pulau ada atas darat . mcm chatlet . ada water villa. hotel di atas air. jd bgun pagi trus nmpk ocean. dan korang lbeh turun ( ada tangga ) trus je snokeling bila2 masa ketika yang anda nak .
mcm hotel aku dudk .. aku plih watervilla. ni permintaan suami ku. dia nak sgt watervilla. 1mlm lbeh kurg rm2300 . aku duduk 2malam . jd total hotel = rm4600

Makanan

Bila korang plih untuk duduk pvt pulau. mmang betoi2 pvt. dlm pulau tu korang akan tgk beberapa org saja. mmang sunyi .. tenang. rasa lupa kejap kpd malaysia .lupa sat kt order blambak kt umah. dan tiada plihan melain kan makan di restoren diorg. dan hrga super mahal
utk 1set nasi USD30 . air lak USD8-10 . jd sekali makan dlm rm100-150 . betoi2 mahal. mcm aku sejujurnya bukan mampu ukuran nya. tp aku tak sanggup utk byr hrga itu. kalau sedap takpa gk. ada sekali aku order nasik goreng seafood USD30 . rasa nya hmmmm aku siap tak habis lg. membazirkan? jd pastikan bwk 1beg khas bubuh makanan instant byk2 . ada stgh org bwk rice cooker lg.. tuna roti . dan mcm2.. ni bukan kes mampu n kedekut tp kes tak perlu kau membazir semata utk makan dlm tmpoh 2-3hari..

Tour

nnt kat sana hotel akan sediakan pakej tour.. dan kte sediakan duit saja. eveything is money.. bila korang pilih utk stay 1 pvt pulau. mmang hidup dan mati mu hnya utk pulau tu.. jd kalau nak jalan2 ke pulau lain perlu naik boat lg.. berapa ? lbeh kurg 80usd. = RM320 seorang.. jd kalau korang couple.. rm600++ utk pakej tour
kalau tbe2 rasa nk pi fishing ke.. apa2 pakej la.. standby la rm800 -1000 utk perpakej utk 2 org.. mahal ? yes mahal.. kalau duit lbeh apa salah nya.. tp kalau bajet takperlu pon. wlpn pvt pulau 1-1nya.. tp real enjoy. org tgk ikan pon dah meroyan seronok ( aku lah tu ) hahaha..

Hotel bajet di airport

aku datang maldives rabu dan aku balik sabtu 4hari 3mlm
aku book hotel di pvt pulau untuk 3hari 2mlm
jd aku smpai maldives rabu mlm jam9 aku tak terus ke hotel. yelah dah smpai pon mlm kan. tak kan nak check in hotel. 1mlm pon dah 2k lbeh jd ..aku turun flight aku g information counter. minta diorg cri bajet hotel utk kte stay mlm tu saja . esok pagi akan naik speed boat ke hotel pvt pulau . untuk area sekitar aiport. kos nya .. lbeh kurg USD70-80 depend on hotel.
masa balik pon ..sabtu flight aku jam10mlm . mcm aku ckap td mas takde flight siang. smua mlm ke maldives. jd kalau aku nak extend kt pvt pulau. hotel cas 250USD . waaaa tidak la. aku balik ke airport dan aku sewa hotel bajet lg utk tggu flight jam10 maldives ( lbeh kurg 1pagi malaysia USD80 = total lbeh kurg rm640 pergi dan balik
kalau korang jenis tak kisah nak tggu di airport dri kol12 tgh hari checkout smpai 10mlm. ok je tak perlu hotel. tp aku bwk uwais. kesian diaaa. jd takpela .aku plih utk stay hotel bajet . dia leh mandi tido .. sblom balik malaysia

Duit poket

aku tukar rm3000 dan dpt lbeh kurg USD780 spnjg aku kt maldives aku hnya guna usd780 sedaya upaya tak at on guna credit card.kt sini senang guna credit card tp aku tkt babas jd aku pakai cash .senang utk manage mana keperluan

Souvenier

mahal bapak .. frigde magnet pon USD7 . = rm28 kauuuuu gilaaaaaa ..
aku kira tukaran duit 1usd =rm4 . senang kira. tkpyh la nak souvenir sgt.
jadi seblom aku balik duit 780usd . skang di tgn ada 80usd baki nya.

total kost dtg sini lbeh ::: rm12,560 utk 2 org..

itu saja
dian share skit gmbr2 sekitar my pvt pulau..
sejujurnya wlpn cost dia mahal tp tersgt berbaloi utk pergi

share utk kwn2 . husbnd korang.. mana nk tau ! diorg nk pi gk
sekian

Melancong ke Maldives

Cerita ni bukan Spongebob punya. Orang nak sangat share, kita tolong sharekan.. haha