Ada ke seseorang yang menjadi pengemis tetapi mampu membesarkan anak-anaknya, sehingga anak-anak tersebut berjaya berada dekat universiti?

 

Spongebob sedang berjalan keluar daripada kolej Spongebob ketika Spongebob melihat seorangpengemis tua, dalam lingkungan umur 50-an, sedang duduk meminta sedekah. Selalunya, Spongebob hanya memberi wang kepada mereka dan terus berlalu. Entah kenapa, mungkin mood Spongebob tengah baik dan Spongebob pun tiada rushing nak ke mana-mana. Spongebob lalu berbual-bual dengan hamba Allah tersebut.

 

Spongebob: Sudah lama mengemis, pakcik?

Pengemis: Ya.lebih kurang sudah 18 tahun, nak.

Spongebob: Wah, sudah lama juga ya pakcik. Sehari biasanya dapat berapa pakcik?

Pengemis: Paling sedikit RM50.00 nak.

Spongebob: Banyak juga ya pakcik?

Pengemis: Bolehlah nak, untuk keluarga.

Spongebob: Ohhhh… Keluarga pakcik ada di mana?

Pengemis: Isteri pakcik meninggal lama dah. Anak pakcik pulak semuanya ada 3 orang, tiga-tiga lelaki. Yang pertama dekat di Universiti Putra Malaysia di Serdang tu. Yang kedua dekat Universiti Malaya , dan yang ketiga dekat Universiti kebangsaan Malaysia di Bangi sana.

Spongebob: Wahh. Hebat-hebat keluarga pakcik ni. Boleh tahan juga yerrr.

Pengemis: (Sambil tersenyum) Biasalah nak. Anak pun pandai apa, sekolah kat sini.

Spongebob: (Membalas senyuman). So anak pakcik tu semuanya masih kuliah?

Pengemis: Tak la. Semuanya pun mengemis macam pakcik. Dorang kata duduk mengemis dekat universiti ni banyak sikit income nyer pasal budak-budak U nie pemurah. Lagi2 kalau dekat2 exam. Setakat dua tiga ratus sehari tu biasalah!

Spongebob: Cisss.. Hampehhhhhh

 

Spongebob Tercekik dan Cerita